Podsumowanie serii o e-marketingu

Dziś będzie wpis podsumowujący serię artykułów o e-marketingu. Seria cieszyła się dużą popularnością. Internet całkowicie zmienił postrzeganie świata, pozwolił stworzyć przedsiębiorstwom nowe możliwości, szczególnie w zakresie e-marketingu. W artykułach została udowodniona i potwierdzona teza, że obecnie każde przedsiębiorstwo jest w stanie zbudować skuteczną strategię marketingową w internecie poprzez zastosowanie technik opisanych we wpisach. Strategie przytoczone w pracy pozwalają przedsiębiorcom i pracownikom osiągać lepsze wyniki i są skorelowane bezpośrednio ze wzrostem firmy oraz ze sprzedażą usług i produktów.

Wykorzystanie social media marketingu poprzez obecność w mediach społecznościowych  pozwala zwiększyć liczbę fanów oraz zwiększyć zysk przedsiębiorstwa, przykładem może być marka DW, która poprzez wykorzystanie Instargrama oraz Facebooka zwiększyła zyski firmy o 214%. Dodatkowo zastosowanie technik marketing automation w postaci zbudowania lejka sprzedażowego również pozwala przedsiębiorstwom ustrukturyzować proces sprzedaży.

W dzisiejszych czasach każde przedsiębiorstwo jest w stanie zbudować skuteczną strategie marketingową w internecie. Przewagą środowiska wirtualnego jest możliwość zmierzenia wyników podjętych aktywności, w internecie każdy użytkownik jest w stanie porównać efekty wcześniej zaplanowanych kampanii marketingowych.

W artykułach przytoczono definicje marketingu internetowego, mediów społecznościowych oraz narzędzi, których wykorzystanie zostało szczegółowo opisane w kolejnych rozdziałach. W drugim rozdziale przytoczono strategie marketingowe, które są szczególnie przydatne w początkowej fazie tworzenia przedsiębiorstwa. Rozdział udowadnia tezę, że niestandardowe i niekonwencjonalne techniki związane z hakowaniem wzrostu pozwalają wyprzedzić inne przedsiębiorstwa oraz osiągać świetne efekty.

W kolejnych wpisach udowodniono, że w dzisiejszych czasach każdy jest w stanie stworzyć silną markę osobistą, która jest oparta na spójności, szczerości oraz autentyczności. W dobie internetu wypracowana marka osobista pozwala na zwiększenie możliwości w karierze zawodowej oraz potencjalne nowe współprace biznesowe. Silna marka osobista właściciela może być elementem strategii marketingowej przedsiębiorstwa w internecie.

W rozdziale zamieszczono strategie i techniki dotyczące tworzenia marki w praktyce oraz udowodniono, że te działania powinny być prowadzone przede wszystkim w internecie. Narzędzia typu blog, strona internetowa, kursy online, tokeny personalne oraz media społecznościowe pozwalają zbudować świadomość wśród potencjalnych klientów oraz zaznaczają obecność marki w internecie. Przykłady marek osobistych takich jak Steve Jobs, Elon Musk czy Donald Trump udowadniają tezę, że przedsiębiorca z silną marką osobistą jest w stanie osiągać niesamowite efekty.

Następstwem wypracowanej marki osobistej powinno być stworzenie przedsiębiorstwa, które pozwala monetyzować wcześniej włożoną prace. Na podstawie zebranych danych udowodniono tezę, że dosłownie każda osoba z minimalnym doświadczeniem rynkowym i zawodowym w dobie internetu jest w stanie zbudować silną markę osobistą oraz na jej podstawie przedsiębiorstwo, które może osiągnąć rynkowy sukces. Zjawisko personal brandingu przedsiębiorcy jest również skuteczną strategią marketingową i pomaga firmie w promocji.

Wpisy udowadniają tezę, że w dobie internetu każde przedsiębiorstwo może zbudować skuteczną strategię marketingową w internecie opartą na zebranych przez autora narzędziach i praktykach. Dodatkowo udowodniono tezę, że każda osoba jest w stanie zbudować silną markę osobistą na konkurencyjnym rynku, co jest powiązane ze skuteczną strategią marketingową przedsiębiorstwa. Główną wartością są przytoczone strategie i techniki, które pozwalają osiągnąć zamierzony efekt. Następstwem marki osobistej powinno być przedsiębiorstwo, które pozwala czerpać korzyści z wcześniej wykonanej pracy. Część informacji z artykułów może pochodzić z moich studiów. Po serii zamkniętej serii o e-marketingu wracamy do branży technologicznej, czyli IT. Niedługo nowe wpisy.

Lista wszystkich wpisów z serii o e-marketingu poniżej, zachęcam jeszcze raz do sprawdzenia:

  • Rola Oprogramowania W Tworzeniu Strategii Marketingowej Firmy W Internecie,
  • Rola E-marketingu W Firmie,
  • Rola Strony Internetowej, Pozycjonowania, Content Marketingu W Firmie
  • Rola-E-mail marketingu, Growth Hackingu I Marketing Automation W Firmie.
  • Optymalizacja, pozycjonowanie stron internetowych (SEO i SEM) i content marketing
  • Praktyczne wykorzystanie social media w firmie
  • Growth hacking – tipy, które musisz przeczytać
  • 5 sposobów na Twoją markę osobistą
  • Rola marki osobistej i wspólnika w tworzeniu wartości

Rola oprogramowania w tworzeniu strategii marketingowej firmy w Internecie

W tworzeniu strategii marketingowej przedsiębiorstwa w internecie niezbędne jest oprogramowanie, które znacząco ułatwia prace przedsiębiorcy. Jest to pierwszy wpis z serii wpisów o e-marketingu. W niniejszym wpisie przytoczono przykłady aplikacji, usług i technologii, które pozwalają tworzyć skuteczne strategie marketingowe w internecie.

W internecie użytkownicy są cały czas zasypywani reklamami. Zgodnie z badaniami ze strony Nielsen Norman Group przedsiębiorca na swojej stronie na przyciągnięcie uwagi użytkownika ma tylko 10 sekund. W związku z powyższym użytkownicy zaczęli korzystać z aplikacji, które blokują przekazy reklamowe w internecie np. Adblock plus.

Jest to pierwszy wpis z serii o e-marketingu. W tworzeniu i wdrażaniu pomysłów biznesowych oraz strategii marketingowych pomocną usługą może być skorzystanie z technologii chmury obliczeniowej. Technologia chmury obliczeniowej pozwala na wypożyczenie odpowiedniej ilości serwerów, usług dostępnych w chmurze bez kupowania oraz budowania własnej infrastruktury komputerowej, która jest niezbędna do uruchomienia strony swoich usług w internecie. Chmura obliczeniowa może być narzędziem do wykorzystania pełnego potencjału przedsiębiorstwa ze względu na oszczędności oraz elastyczność.

Obecnie na rynku chmury publicznej na świecie mamy 3 liderów, czyli kolejno firma Amazon ze swoją usługą Amazon Web Services, firma Microsoft ze swoją usługa Microsoft Azure oraz firma Google ze swoją usługą Google Cloud. Dzięki usługom, które są dostępne w wyżej wymienionych platformach, użytkownicy są w stanie szybko zbudować wirtualną serwerownie, na której można zainstalować strony i usługi przedsiębiorstwa.

Zaletą tej formy korzystania z usług chmury publicznej jest niewydawanie ogromnej kwoty na serwery na początku działalności biznesowej, tylko opłata w formie abonamentowej tylko za czas wykorzystania danej usługi co daje ogromne oszczędności. W innym przypadku właściciel przedsiębiorstwa na początku drogi byłby zmuszony do kupna serwerów na samym starcie działalności.

Dodatkowo przy zamknięciu projektu lub działalności użytkownik jest w stanie wyłączyć usługi i nie płacić co jest dużym plusem. W modelu dystrybucji chmury publicznej płaci się tylko i wyłącznie za wykorzystane zasoby w przeciwieństwie do fizycznych maszyn, które działają bez przerwy w serwerowni bez względu na obciążenie komponentów komputera, tj. procesor oraz pamięć RAM.

Na rynku możemy wyróżnić trzy modele dystrybucji usług lub oprogramowania w modelu chmury publicznej, pierwszym z nich jest model Software as a Service (SaaS). Definicja tego modelu to świadczenie usług elektronicznych w chmurze za pomocą internetu.

Kolejnym modelem dystrybucji usług w chmurze jest Platform as a Service (PaaS) – narzędzia developerskie, infrastruktura dostępna na żądanie lub środowisko, na którym użytkownik jest w stanie uruchomić swój projekt. Ostatnim dostępnym modelem dystrybucji w chmurze jest model Infrastructure as a Service (IaaS) – usługa związana z dostępem do infrastruktury informatycznej, gdzie użytkownik płaci tylko za realne wykorzystanie np. serwerów, które można w każdej chwili wyłączyć.

Jeśli mamy na celu stworzenie tylko strony internetowej, która nie będzie generowała dużego organicznego ruchu należałoby wziąć pod uwagę kupno usługi typu hosting. Usługa hostingu pozwala na wynajęcie określonego serwera do osadzenia na nim swojej strony internetowej. To rozwiązanie sprawdza się podczas tworzenia prostej strony informacyjnej typu blog, własnej strony z ofertą konsultacji lub prostej własnej wizytówki w internecie.

Idealnym przykładem oprogramowania, które pomaga przy tworzeniu grafik marketingowych oraz postów w media społecznościowych jest aplikacja Canva działające w modelu freemium. Aplikacja działa przez przeglądarkę internetową i w łatwy sposób pozwala stworzyć proste logo, podpowiada jaki format wybrać, jaki motyw, jaką czcionkę oraz jaki schemat kolorów. Logo przedsiębiorstwa lub graficzny post marketingowy przeznaczony do mediów społecznościowych można stworzyć dosłownie w kilka minut. Program pozwala tworzyć piękne grafiki bez zaawansowanej wiedzy graficznej.

Dobrze dobrane oprogramowanie w przedsiębiorstwie pozwala osiągać przedsiębiorcom lepsze wyniki w codziennej pracy. W pierwszej fazie tworzenia strategii marketingowej w internecie można skorzystać z usługi Google Moja Firma. Strona pozwala przedsiębiorcy uzupełnić profil swojej firmy w internecie. Warto podkreślić, że aby uzupełnić profil nie potrzeba wiedzy programistycznej. Zaletą tego typu rozwiązania jest pojawienie się opisu naszej firmy w innych usługach najważniejszej wyszukiwarki na świecie, szczególnie w usłudze Mapy Google gdzie użytkownicy często wyszukują różnego rodzaju usługi.

Ciekawą alternatywą, która pomaga w rozwijaniu firmy w internecie jest inicjatywa Internetowe rewolucje stworzona przez Google Polska. Projekt pozwala przedsiębiorcom na uczestnictwo w programie, w którym mogą przejść przez kurs online oraz mają do dyspozycji pracownika Google, który pomoże stworzyć strategie promocji firmy w internecie z wykorzystaniem darmowych narzędzi. Program jest darmowy i pomaga szczególnie przedsiębiorcom, którzy zaczynają swoją przygodę z marketingiem internetowym.

Istotną aktywnością w dobrze zorganizowanej strategii marketingowej jest budowanie procesów sprzedaży za pomocą odpowiedniego oprogramowania, np. Pipedrive, czyli narzędzia, które pozwala stworzyć powtarzalne procesy sprzedaży. Odpowiednio zaprojektowane procesy w sprzedaży pozwalają wygenerować sprzedaż na odpowiednim poziomie.

Rola e-marketingu w firmie

W dobie internetu każde przedsiębiorstwo może zbudować skuteczną strategię marketingową w internecie na podstawie sposobów, technik i zebranych studiów przypadków innych przedsiębiorstw.

W serii artykułów o e-marketingu zostanie wykonany przegląd skutecznych strategii marketingowych w internecie, utworzenie autorskiego kodeksu dobrych praktyk oraz odnalezienie i przedstawienie odpowiednich strategii e-marketingu na różnych rynkach. Celem wpisów jest wskazanie korelacji między sprzedażą a wymienionymi strategiami marketingowymi oraz udowodnienie, że wymienione we wpisach sposoby i techniki marketingowe mogą znacząco poprawić sprzedaż w działającym przedsiębiorstwie lub wygenerować sprzedaż w nowo otwartym przedsiębiorstwie. W tym wpisie przytoczono definicję marketingu internetowego, mediów społecznościowych oraz opisano części składowe e-marketingu.

We wpisach wykorzystane zostały publikacje naukowe, źródła dostępne w internecie oraz wiedza autora oparta na doświadczeniu zawodowym. W dzisiejszych czasach internet odgrywa ogromną rolę w społeczeństwie. Rola globalnej sieci w gospodarce jest coraz większa [1]. Internet pozwala na stworzenie dodatkowych możliwości w promocji i marketingu dla przedsiębiorstw [2] oraz ponownie redefiniuje dostarczanie wartości [3]. Szeroki dostęp do internetu pozwala przedsiębiorstwom oferować usługi w sieci na całym świecie [4]. Jedynym ograniczeniem jest stworzenie oferty produktu lub usługi w języku angielskim. Globalna sieć pozwala przedsiębiorcom docierać natychmiastowo do swoich potencjalnych klientów [5].

W kontekście ekonomicznym internet jest powiązany z szeroko rozumianym e-biznesem, czyli optymalizacją biznesowych aktywności z wykorzystaniem technologii [6]. Warto zauważyć, iż marketing internetowy lub e-marketing zgodnie z definicją zamieszczoną w E-Marketing 7th International Edition oraz E-marketing [7] jest wykorzystaniem technologii informatycznych do aktywności marketingowych [8]. W dobie szerokiego dostępu do technologii oraz internetu warto wykorzystać potencjał e-marketingu poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych w przedsiębiorstwie.

Dostęp do internetu sprawia, że przedsiębiorstwa są w stanie szukać nowszych sposobów promocji poprzez marketing internetowy. Narzędzia takie jak strony internetowe pozwalają przedsiębiorstwom przedstawiać swoją ofertę bezpośrednio w sieci, co skutkuje skróceniem czasu na dokonanie transakcji przez potencjalnego klienta. Internet dla małych i średnich firm stał się miejscem dla marketingowych aktywności.

Użytkownicy internetu są w stanie szybko znaleźć informacje o marce, przedsiębiorstwie oraz opinie innych użytkowników co może mieć wpływ na tworzenie strategii marketingowych w internecie. Globalizacja i znaczący rozwój technologii umożliwia przedsiębiorstwom stworzenie nowych możliwości komunikacji z klientami w internecie. Rozwój sieci informatycznej zwiększa możliwości internetu mobilnego. Użytkownicy posiadają dostęp do internetu w coraz większej ilości urządzeń tj. telefony komórkowe, tablety, laptopy, zegarki itp.

Internet mobilny pozwala być podłączonym do sieci praktycznie cały dzień. Podsumowując, internet ma duży wpływ na tworzenie strategii marketingowej przedsiębiorstwa i wpływa na wiele czynników, m.in. zyski, wyniki, zachowania potencjalnych konsumentów.

Specyfikacja e-marketingu i mediów społecznościowych

W dzisiejszych czasach komunikacja marketingowa odgrywa znaczącą rolę w marketingu internetowym oraz w mediach społecznościowych. Wyżej wymieniona komunikacja przybiera multimedialną postać [9], czyli komunikaty są wysyłane do użytkowników poprzez narzędzia tj. media społecznościowe, strony internetowe itp. W związku z szerokim dostępem do internetu i szybkim rozwojem nowych technologii komunikacja marketingowa w internecie jest dominująca względem innych mediów.

Zgodnie z badaniami z raportu German Digitalization Consumer Report [10] urządzenie, które jest najczęściej wykorzystywane przez użytkowników to smartfon. Przedsiębiorstwa posiadające powyższą wiedzę są w stanie wykorzystać urządzenia mobilne to dostosowania swoich komunikatów marketingowych poprzez media społecznościowe, strony www itp.

Zgodnie z definicją z książki Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki [11] klasyfikacje narzędzi marketingowych można podzielić na 3 strategie, czyli strategia typu pull (bezpośredni wpływ na potencjalnego klienta), strategia push (strategie wpływające na potencjalnych klientów poprzez nakłanianie do nawiązania kontaktu z przedsiębiorstwem) oraz share (dzielenie się informacją z innymi), poniżej przytoczono klasyfikację narzędzi marketingowych w internecie z wyżej wymienionej książki.

Grupa narzędzi komunikacji marketingowej online oraz przykłady [12]:

  • Narzędzia push ­– reklama graficzna, w wyszukiwarkach oraz efektywnościowa (CPC – Cost Per Click)
  • Narzędzie typu pull – e-mail oraz mobile marketing
  • Narzędzia typu share – social media marketing oraz marketing wirusowy

Marketing internetowy przedsiębiorstwa jest powiązany z reklamą internetową.  Warto zauważyć, że obecnie wydatki na reklamę online na zachodzie Europy już przekraczają wydatki na kampanie w mediach tradycyjnych [13].

Poniżej przytoczono modele rozliczeń za realizację działań reklamowych w internecie:

  • CPM (Cost Per Mile) – koszt 1000 wyświetleń reklamy w internecie
  • CPC (Cost Per Click) – koszt jednorazowego kliknięcia reklamy w internecie
  • CPL (Cost Per Lead) – koszt za uzyskany efekt
  • CPS (Cost Per Sale) – koszt za sprzedaż z reklamy

Zgodnie z definicją A. M. Kaplan i M. Haenlein media społecznościowe to „grupa aplikacji, opartych w sposób technologiczny oraz ideologicznych na założeniach Web 2.0 i umożliwiających tworzenie i wymianę treści, które są generowane przez użytkowników” [14].

Różne media społecznościowe spełniają inne funkcje, poniżej przytoczono podział przedstawiony przez D. Kaznowski [15]:

  • blogi
  • media do udostępnienia zasobów, m. in. YouTube opisany w następnych podrozdziałach
  • media społecznościowe, np. Facebook
  • mikroblogi
  • media kooperacyjne, m. in. gry internetowe MMO

W tworzeniu strategii marketingowej w internecie ogromną rolę odgrywają media społecznościowe [16]. W dzisiejszych czasach niemal każda osoba ma swoje konto na wielu portalach społecznościowych. Dodatkowo media społecznościowe pozwalają kierować przekaz reklamowy bezpośrednio do naszego potencjalnego klienta, np. Facebook pozwala kierować komunikat bezpośrednio do wcześniej zdefiniowanego użytkownika o określonej charakterystyce.

Media społecznościowe umożliwiają wykorzystanie nowych sposobów komunikacji z potencjalnym klientem. Zgodnie z raportem 2019 Social Media Marketing Industry Report [17]zastosowanie w przedsiębiorstwie social media marketingu przyniosło poniższe korzyści:

  • zwiększenie ekspozycji marki (93%)
  • zwiększenie ruchu na stronie (93%)
  • zdobycie leadów (74%)
  • zwiększenie sprzedaży (72%)
  • zdobycie lojalności wśród fanów (71%)
  • ugruntowanie pozycji na rynku (57%)
  • pozyskanie wiedzy rynkowej (58%)
  • pozyskanie partnerów w biznesie (56%)

Zgodnie z artykułem Ewolucja wykorzystania mediów społecznościowych w marketingu [18] media społecznościowe posiadają potencjał marketingowy w trzech zakresach:

  • perspektywa operacyjna, czyli osiąganie celów marketingowych w mediach społecznościowych
  • perspektywa taktyczna, czyli generowanie konwersji w mediach społecznościowych
  • perspektywa strategiczna, czyli generowanie zmian w organizacji za pomocą mediów społecznościowych

Obecnie problemem mediów społecznościowych jest obcinanie zasięgów kont użytkowników, w związku z powyższym w przedsiębiorstwie warto obok budować również własny kanał komunikacji, np. blog, newsletter co zostało również szczegółowo przytoczone w kolejnych wpisach.


Bibliografia

[1] Rabowska A., Blogosfera – jak Internet zmienił komunikację i marketing?, Media Biznes Kultura, Numer 1 (1)  2016, s. 84.

Muszyński W., Muszyński S., Sposoby pozyskiwania i utrzymania klienta przy pomocy nowych mediów, Humanistyka i Przyrodoznawstwo, Numer 24, 2018, s. 565.

Drzazga M., Media społecznościowe w procesie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw handlu detalicznego z rynkiem, Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, nr 140 Komunikacja marketingowa : współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, 2013, s. 98.

Dybka S., Skuteczność promocji w Internecie – perspektywa klienta, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 450 Polityka ekonomiczna, 2016, s. 126.

[2] Bronicki M., Sołoducha K., Realizacja strategii inbound marketingu przy wykorzystaniu wyszukiwarek internetowych, Nowoczesne Systemy Zarządzania, 12 (1), 2017, s. 184.

[3] Łaszkiewicz A., Media społecznościowe i ich potencjał w generowaniu wartości dla organizacji, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 287 Wyzwania współczesności : informacja – wiedza – zarządzanie, 2013 s. 162.

[4] Błońska K., Konieczek D., Konieczek M., Inernet jako przestrzeń rynku¸ Rynek – Społeczeństwo – Kultura , nr 2(14) Kryzys, s.5.

[5] Sikorski M., Internet w rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa, Przedsiębiorstwo Przyszłości nr 2(31)/2017, 2017, s. 98.

Kieżel M., Wiechoczek J., Narzędzia e-marketingu w procesie kreowania wartości dla klienta, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, z. 114, 2017, s. 204.

[6] Strauss J., Frost R., E-Marketing 7th International Edition, Pearson, 2013, s. 23.

[7] Mazurek G., E-marketing, Wydawnictwo Poltext, 2018, s. 17.

[8] Strauss J., Frost R., E-Marketing 7th International Edition, Pearson, 2013, s. 23.

[9] Wallis A., Narzędzia komunikacji marketingowej w gospodarce cyfrowej, Przegląd nauk ekonomicznych Nr 26/2017, 2017, s. 24.

[10] German Digitalization Consumer Report, http://www.digitalizationthinklab.com/german-digitalization-consumer-report-2014 (dostęp 16.06.2019 r.).

[11] Sanak-Kosmowska K., Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki, Wydawnictwo Drugie, 2018.

[12] Sanak-Kosmowska K., Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki, Wydawnictwo Drugie, 2018., s. 90.

[13] Plata-Alf D., Mazurek G., Miegoń A., Reklama internetowa, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Wydawnictwo Poltext, 2018, s. 313.

[14] Haenlein M., Kaplan A.M., Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons nr 53, 2010.

[15] Kaznowski D., Social media – społeczny wymiar Internetu, w: E-marketing Współczesne Trendy Pakiet startowy, Królewski J., Sala P., (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.s. 90 – 95.

Wicińśka K., Media społecznościowe jako narzędzie rozwijające działania marketingowe przedsiębiorstw, Rynek – Społeczeństwo – Kultura nr. 3(24), 2017, s. 116.

[16] Łopaciński K., Łysik Ł., Wpływ mediów społecznościowych i technologii mobilnych na współczesne procesy zakupowe, Informatyka Ekonomiczna, 2(40), 2016, s. 45.

[17] Stelzner M.A., 2019 Social Media Marketing Industry Report, 2019.

[18] Mazurek G., Ewolucja wykorzystania mediów społecznościowych w marketingu, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 45 (1/2016), 2016.

Rola strony internetowej, pozycjonowania, content marketingu w firmie

Strona internetowa przedsiębiorstwa jest najłatwiejszym i jednym z najważniejszych sposobów komunikacji z marką w internecie [1].

Dobrze zaprojektowana i przemyślana strona internetowa pozwala firmie dbać o swój wizerunek w internecie oraz pozwala zaprezentować oferowane produkty lub usługi w sieci. Przy tworzeniu strony należy zwrócić uwagę na aktualne trendy w projektowaniu stron internetowych oraz na technologie responsive web design (RWD).

Wyżej wymieniona technika tworzenia witryn internetowych pozwala na automatyczne dostosowanie się strony internetowej do rozdzielczości urządzenia, na którym jest wyświetlana np. jeśli strona jest wyświetlana na przeglądarce w smartfonie, automatycznie jest dostosowywana do wyświetlacza telefonu, natomiast jeśli strona jest wyświetlana na przeglądarce na komputerze, również jest dostosowywana do rozdzielczości przeglądarki.

W związku z rozwojem internetu mobilnego strona internetowa przedsiębiorstwa powinna być stworzona w technologii responsive web design, czyli powinna prawidłowo otwierać się na każdym urządzeniu podłączonym do internetu. Strony internetowe, które nie są przygotowane zgodnie z tymi zasadami, powinny mieć większy współczynnik odrzuceń. Minusem takich stron jest brak czytelnej nawigacji, złe wyświetlanie się na smartfonach, czyli na ekranach o małej rozdzielczości itp.

Przy projektowaniu strony warto również zwrócić uwagę na user experience (UX) użytkownika oraz usability, czyli użyteczność strony internetowej. User experience (UX) to doświadczenie użytkownika z naszym produktem lub usługą, w tym przypadku ze stroną internetową przedsiębiorstwa. Strona powinna być intuicyjna, prosta i łatwa w obsłudze, użyteczność strony pozwala użytkownikom łatwo znaleźć wszystkie niezbędne informacje.

Kolejnym istotnym aspektem strategii marketingowej przedsiębiorstwa w internecie jest pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych, czyli pozycja strony firmy w wyszukiwarkach, głównie w Google (obecnie najpopularniejsza przeglądarka w Polsce, 97% ruchu w sieci [2]). Zgodnie z definicją z książki Marketing internetowy w wyszukiwarkach [3] marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing (SEM)) „służy poprawianiu dostępu użytkownika do serwisu internetowego poprzez zwiększenie jego widoczności w wyszukiwarkach” [4]. Natomiast Search Engine Optimization (SEO) to działania związane z optymalizacją strony internetowej oraz dostosowanie głównie pod wyszukiwarki internetowe.

Obecny algorytm Google oparty jest na technologii uczenia maszynowego (machine learning) oraz sztucznej inteligencji. Warto zauważyć, że algorytm wyszukiwarki jest cały czas doskonalony przez pracowników firmy. Na pozycjonowanie strony internetowej wpływa wiele czynników, przede wszystkim dostosowanie strony internetowej przedsiębiorstwa do wymagań Google.

Z pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych powiązana jest technologia Google AdWords. Google AdWords to platforma reklamowa Google, która pozwala wyświetlać reklamy w wyszukiwarce oraz mapach Google. Platforma była zapoczątkowana w 2000 roku. Platforma jest samoobsługowa oraz pozwala bardzo szybko uruchomić kampanie w internecie.

Reklamy Google AdWords mogą być widoczne w Google Search Network (sieć wyszukiwania, czyli wyniki w wyszukiwarce internetowej Google) oraz w Google Display Network (sieć reklamowa). Istotnym wskaźnikiem w Google AdWords jest wskaźnik wynik jakości. Wyżej wymieniony wskaźnik odpowiada za ocena jakości przygotowanych kampanii, reklam oraz słów kluczowych.

Na rynku reklamy online można wyróżnić kilka poniższych wskaźników:

  • CTR (Click Through Rate) – współczynnik klikalności, czyli ilość kliknięć w reklamę w internecie
  • Ad viewability – współczynnik widoczności reklamy
  • Bounce rate – współczynnik odrzuceń
  • CR (Conversion Rate) – współczynnik konwersji, czyli współczynnik, który mierzy procent dokonanych akcji użytkowników po kliknięciu w daną reklamę

Kolejna istotną aktywnością w pozycjonowaniu stron internetowych jest tworzenie wysokiej jakości treści, czyli content marketing. Dobra treść na stronie internetowej firmy lub na blogu firmowym pozycjonuję pracowników przedsiębiorstwa jako ekspertów w swojej dziedzinie, pozwala edukować klientów oraz przede wszystkim dotrzeć do większej liczby odbiorców poprzez zamieszczone treści.

Warto zauważyć, że rozwój internetu znacząco wpłynął na rozwój blogów, blogosfery oraz content marketingu. Znaczenie content marketingu również wzrosło od kiedy popularność zdobyły aplikacje, które blokują reklamy internetowe [5].


Bibliografia

[1] Werenowska A., Strona internetowa i e-mailing jako element polityki komunikacyjnej przedsiębiorstw, Niepodległość i pamięć, nr 3 (63), 2018, s. 241.

[2] Szymański W., Pozycjonowanie stron internetowych (SEO), w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 243.

[3] Frontczak T., Marketing internetowy w wyszukiwarkach, Onepress, 2006.

[4] Frontczak T., Marketing internetowy w wyszukiwarkach, Onepress, 2006, s. 17.

[5] Tobiasz M., Szymański W., Content marketing, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 397.

Rola e-mail marketingu, growth hackingu i marketing automation w firmie

Zgodnie z artykułem Ikonizacja tematów emaili marketingowych [1]e-mail marketing jest najstarszą formą komunikacji z potencjalnym klientem oraz jest bezpośrednią, e-mailową formą komunikacji [2]. Niewątpliwym plusem e-mail marketingu jest budowanie własnego kanału dystrybucji, co pozwala prowadzić działania marketingowe niezależnie od innych mediów społecznościowych np. Facebook, Instagram, które często ograniczają zasięgi nowych postów oraz posiadają własne polityki prywatności.

Celem e-mail marketingu jest utrzymanie kontaktu z klientem oraz sprzedaż produktów przedsiębiorstwa. Szczegółowe techniki wykorzystania e-mail marketingu w przedsiębiorstwie zostaną przedstawione w kolejnych wpisach. Z marketingiem internetowym jest powiązany również Growth hacking (hakowanie wzrostu).

Growth hacking (hakowanie wzrostu) jest określany jako sposoby do osiągnięcia szybkiego wzrostu przedsiębiorstwa poprzez różnego rodzaju techniki, z tych technik korzystają i korzystały największe firmy na świecie m.in.: Facebook, Twitter, Airbnb oraz Uber. Strategie hakowania wzrostu są pośrednio przeciwieństwem zwykłych technik marketingowych, główny celem growth hackingu jest wzrost danego przedsiębiorstwa praktycznie w każdej dziedzinie, m.in.: wzrost konwersji, liczby płacących klientów itp.

W dobie internetu praktycznie wszystkie działania marketingowe można przetestować oraz zmierzyć ich efekty. Główną istotą hakowania wzrostu jest mierzenie efektów przeprowadzonych eksperymentów. W związku z mniejszymi kosztami niż przy innych formach marketingu metody związane z hakowanie wzrostu są szczególnie ważne w pierwszej fazie tworzenia przedsiębiorstwa. Warto zauważyć, że te strategie pozwolą na szybsze wprowadzanie zmian w naszym przedsiębiorstwie.

Growth hacking można również nazwać kolejną strategią marketingową w internecie, ta strategia jest również kolejnym trendem w marketingu internetowym, podobnie jak technologia marketing automation, która została opisana w dalszej części. Niekonwencjonalne strategie marketingowe pozwalają przedsiębiorstwom osiągać lepsze wyniki, niż konkurenci. Warto zauważyć, że nie w każdej branży da się zastosować strategie związane z hakowaniem wzrostu.

Kolejną terminem powiązanym z marketingiem internetowym jest technologia Marketing automation. Wyżej wymieniona technologia pozwala mierzyć i automatyzować działania przedsiębiorstwa w e-marketingu. W porównaniu do tradycyjnego marketingu, marketing internetowy jest mierzalny, co pozwala mierzyć wyniki określonych strategii. Obecnie dostępne narzędzia typu CRM, media społecznościowe, marketing automation oraz e-mail marketing pozwalają na personalizację komunikatów wysyłanych do potencjalnych klientów [3] co jest wartością dodaną tej technologii.

Personalizacja pozwala na skuteczniejsze dobieranie komunikatów do odbiorców. Dodatkowo internet pozwala również na mierzenie strategii marketingowej poprzez współczynniki i metryki. Współczynniki zostaną przytoczone szczegółowo w kolejnych artykułach.

Nowe technologie pozwalają działom marketingu mieć dostęp do coraz lepszego oprogramowania, które pomaga w tworzeniu i mierzeniu strategii marketingowej firmy. Marketing internetowy jest powiązany z tworzeniem wartości przedsiębiorstwa. Dzięki dobrze skonstruowanej strategii marketingowej w internecie przedsiębiorstwo jest w stanie lepiej docierać do idealnych klientów. Ogromne ilości danych, które użytkownicy zostawiają w internecie stwarzają nowe możliwości przedsiębiorcom oraz generują wartość dla przedsiębiorstw (zjawisko Big Data). Dane pozwalają podejmować lepsze decyzje marketingowe w przyszłości.

Systemy Marketing automation często oparte są o sztuczną inteligencje i algorytmy, które pozwalają tworzyć lepsze kampanie marketingowe, przykładem takich działań jest analiza predykcyjna, która pozwala na podstawie zebranych wcześniej danych dobrać wzory działań w przyszłości. Analiza predykcyjna jest powiązana ze zjawiskiem Big Data, które polega na gromadzeniu i analizowaniu danych przez przedsiębiorstwa. Zjawisko jest kolejnym trendem w marketingu internetowym. Narzędzia z nim powiązane pozwalają na podejmowanie lepszych decyzji przez działy marketingu w przedsiębiorstwach.

Poniżej przytoczono przykłady narzędzi, które pozwalają na gromadzenie i analizowanie danych:

  • Apache Hadoop
  • Nierelacyjne bazy danych, np. mongoDB, Apache Cassandra

Przy gromadzeniu danych w przedsiębiorstwie należy zwrócić uwagę na ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, czyli RODO [4]. Systemy, które gromadzą dane w przedsiębiorstwie, muszą być dostosowane do wyżej wymienionej ustawy. Dzięki systemom, które zbierają i analizują dane, działy marketingu w przedsiębiorstwach są w stanie przewidywać zachowania użytkowników oraz potencjalnych klientów.

Obecnie wartość danych marketingowych jest ogromna, dane pozwalają np. rekomendować klientom inne, dopasowane produkty firmy. Przykładem przedsiębiorstwa, które wykorzystuje mechanizmy związane z marketingu automation, czyli np. rekomendacje powiązanych produktów jest Amazon. Dane jakie są zbierane to np. dane geolokalizacyjne, dane z przeglądarek internetowych, czyli pliki cookies.

Poniżej przytoczono opcje oraz funkcje, jakie mogą być realizowane przy pomocy Marketing Automation [5]:

  • Segmentacja potencjalnych klientów przedsiębiorstwa
  • Lead scoring, czyli ocena zaangażowania użytkowników
  • Digital body language, czyli mierzalne aktywności podejmowane przez użytkownika w sieci
  • Monitorowanie użytkowników na naszej stronie
  • Spersonalizowane treści
  • Lead nurturing, czyli e-mailowa kampania informacyjna skierowana do użytkowników na temat usług lub produktów przedsiębiorstwa
  • E-mail marketing

Jedynym z głównych celów automatyzacji marketingu jest generowanie leadów (potencjalni klienci zainteresowani usługą lub produktem) sprzedażowych firmie [6].  W kolejnych wpisach przytoczone zostaną przykłady praktycznego wykorzystanie technik hakowania wzrostu oraz marketing automation w przedsiębiorstwach.


Bibliografia

[1] Rosińska-Mamej A., Ikonizacja tematów emaili marketingowych, Strategie Komunikacyjne Współczesnych Organizacji, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017, s. 12.

[2] Sala P., E-mail marketing, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 331.

[3] Mazurek G., E-marketing, Wydawnictwo Poltext, 2018, s. 28.

[4] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), https://uodo.gov.pl/404 (dostęp 16.06.2019 r.).

[5] Plata-Alf D., Marketing Automation, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 350. 

[6] Plata-Alf D., Marketing Automation, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 353.

Optymalizacja, pozycjonowanie stron internetowych (SEO i SEM) i content marketing

Przy tworzeniu przedsiębiorstwa dostarczanie unikalnej wartości klientom oraz strategia marketingowa w internecie jest jednym z najważniejszych obszarów w początkowych fazach działania firmy. Według badań 80% firm upada w pierwszych dwóch latach działalności, co dowodzi, że skuteczna strategia marketingowa przedsiębiorstwa, szczególnie w internecie jest jedną z najważniejszych aktywności w początkowej fazie działania przedsiębiorstwa.

Przed rozpoczęciem prac nad tworzeniem strategii marketingowej przedsiębiorstwa w interencie powinno się zdefiniować sylwetkę idealnego klienta, do którego ma być skierowana oferta przedsiębiorstwa. Zdefiniowanie cech i atrybutów idealnego klienta pozwoli stworzyć ofertę skierowaną bezpośrednio do takich klientów.

Przy tworzeniu oferty warto spytać potencjalnych klientów, jakie mają największe problemy. Do tego typu aktywności można wykorzystać darmowe systemy do ankiet np. Survio, które pozwala na stworzenie ankiety, która jest dostępna w internecie i potencjalni klienci poprzez stronę internetową mogą ją w prosty sposób wypełnić. Dzięki udzielonym odpowiedziom powinno się lepiej poznać potrzeby klientów oraz odpowiednio dostosować ofertę. Występuje korelacja między wykorzystaniem nowych mediów w przedsiębiorstwie a sprzedażą.

W tym wpisie oraz w kolejnych przytoczono skuteczne internetowe strategie marketingowe, który powinny być przydatne w pierwszej fazie tworzenia przedsiębiorstwa. Dodatkowo wyróżniono sposoby, które nie są jeszcze popularne na polskim rynku. W tym wpisie oraz w kolejnych zebrano autorski kodeks dobrych praktyk w e-marketingu.

Dużą wartością w marketingu internetowym jest mierzalność działań reklamowych przedsiębiorstwa. Każdą aktywność można zmierzyć, co daje przewagę nad marketingiem tradycyjny. Przedsiębiorca na podstawie każdej wydajnej złotówki na reklamę jest w stanie wykazać korelację między poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem z działalności reklamowej. Internet pozwala mierzyć aktywności potencjalnego klienta oraz użytkownika [1].

Takie wskaźniki osiągnięcia celów w e-marketingu nazywana są KPI, czyli Key Performance Indicators [2]. Przy planowaniu strategii marketingowej przedsiębiorstwa w internecie istotnym jest budżet kampanii oraz wyliczenie wskaźnika mROI [3], czyli wskaźnika obrazującego zwrot z danej inwestycji marketingowej. mROI oblicza się poprzez następujący wzór: zysk z aktywności marketingowej minus koszt tej aktywności dzielony przez koszt tej aktywności. Poniżej został on przytoczony na zrzucie ekranu.

Pozycjonowanie stron internetowych warto zacząć od strony internetowej przedsiębiorstwa. Podstawowym błędem w projektowaniu witryn internetowych jest ograniczanie liczby podstron w menu strony [4]. Jeśli przedsiębiorstwu zależy na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, menu powinno mieć jak największą liczbą podstron z dobrze uzupełnioną treścią. Wyżej wymienione zaprojektowanie menu strony pozwala na lepszy wynik w wyszukiwarce Google.

W pozycjonowaniu możemy wyróżnić strategie długiego ogona, czyli pozycjonowanie się na mniej popularne frazy w wyszukiwarce. Autorem koncepcji jest Chris Anderson, redaktor naczelny magazynu Wired. Strategia polega na wykorzystaniu w pozycjonowaniu strony internetowej długich fraz, składających się z kilku słów. Powyższa strategia powinna mieć pozytywny wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce szczególnie w branży nowych technologii i młodych specjalistycznych przedsiębiorstw typu startup [5].

Kolejną istotną aktywnością jest adres URL strony. Adres powinien być przejrzysty, prosty i łatwy do zapamiętania. Nie akceptowalny jest adres URL z dziwną kombinacją znaków, taki adres źle wpływa na wizerunek marki w internecie oraz jest trudny do zapamiętania.

Wygenerowanie mapy witryny, czyli pliku sitemap.xml ze strony internetowej oraz przesłanie go do narzędzia Google Search Console jest ważną czynnością przy pozycjonowaniu strony. Powyższa czynność pozwoli na zaindeksowanie strony internetowej w algorytmie wyszukiwarki Google.

Kolejnym sposobem na zwiększenie zasięgu jest skonstruowanie dobrze napisanego przycisku Call to action (CTA), czyli przycisku zachęcającego, który występuje na stronie internetowej podczas zapisu na newsletter. Warto zastosować w tym miejscu tekst, który znacząco zachęci użytkowników do rejestracji, kupna lub zapisu do newslettera. Dobre call to action pozwala znacząco zwiększyć konwersje na stronie internetowej.

Przy tworzeniu nowego produktu lub usługi w przedsiębiorstwie w pierwszej kolejności warto stworzyć landing page. Funkcją landing page jest poinformowanie użytkowników, że przedsiębiorca startuje z daną usługą lub produktem. Landing page jest stroną internetową, na której użytkownicy mogą zarejestrować się jako potencjalni klienci lub dodać się do listy mailowej.

Przy analizie strony internetowej przedsiębiorstwa również warto zwrócić uwagę na współczynnik odrzuceń. Jeśli użytkownicy kończą sesje i zamykają stronę w ciągu 2 sekund powinno się sprawdzić z czego to wynika. Powodem może być brak wersji mobilnej strony (złe wyświetlaniem strony na urządzeniach mobilnych). Dopasowanie strony do urządzeń mobilnych powinno pozwolić na utrzymanie użytkownika na naszej stronie i przedstawienie naszej oferty. Obecnie szacuje się, że mobilny ruch internetowy to 25 – 50% i powinien być coraz większy.

Przydatną koncepcją są również testy A/B, które pozwalają na zwiększenie konwersji poprzez testowanie różnych wariantów strony internetowej. Dzięki testom przedsiębiorcy są w stanie wybrać odpowiednią wersję strony co bezpośrednio pozwala poprawić wyniki sprzedaży. Testy A/B są również powiązane z współczynnikiem odrzuceń. Przykładem narzędzia, które pomaga zwiększyć ruch strony internetowej oraz wykonać testy A/B jest Optimizely.

Optymalizacja strony jest pośrednim czynnikiem wpływającym na sprzedaż, ponieważ pozwala na lepszą prezentację naszej oferty w internecie. Kolejnym oprogramowaniem pozwalającym na optymalizację strony jest HotJar, który pozwala na weryfikację ruchu użytkownika na naszej stronie. Narzędzie pozwala na stworzenie map gdzie widać kliknięcia naszych użytkowników.

Google Analytics jest narzędziem pomocnym przedsiębiorcom w mierzeniu ruchu i aktywności użytkowników na stronie internetowej firmy. Narzędzie jest darmowe i pozwala mierzyć ruch generowany na stronie internetowej przedsiębiorstwa oraz mierzyć efekty wcześniej zdefiniowanej kampanii Google AdWords. Warto zauważyć, że narzędzie jest pomocne również przy testach A/B, ponieważ pozwala ocenić, np. jaki landing page generuje większe przychody, większy ruch lub ma lepszy współczynnik konwersji. Kampanie reklamowe od ok 1960 roku, które zakończyły się sukcesem można zweryfikować na stronie swiped.com.

Narzędzie pozwala również wygenerować raporty dotyczące ruchu na witrynie oraz pozwala zintegrować się z kontem Google AdWords. Stronę firmy można bardzo łatwo podpiąć do oprogramowania poprzez wpisanie strony internetowej w ustawieniach oraz poprzez dodanie kodu Google Analytics do strony internetowej. Poniżej zamieszczono zrzut ekranu aplikacji.

Kolejną ważna aktywnością w optymalizacji strony w internecie jest zadbanie o odpowiedni metaopis strony, który pojawia się w trzech miejscach w internecie co jest widoczne na poniższym zrzucie ekranu.

Przydatnym narzędziem, które pozwala zweryfikować ten opis jest SERP Preview Tool. Oprogramowanie pozwala na zweryfikowanie jak metaopis naszej strony jest widoczny w internecie. Kolejnym narzędziem, które pozwala na optymalizacje strony internetowej jest Page Speed Insight. Program podpowiada co należy poprawić w naszej stronie internetowej.

Szybkość wczytywania strony jest kolejną ważnym technicznym wskaźnikiem, który można zbadać również przy pomocy wyżej wymienionego narzędzia. Narzędzie pozwala wykonać techniczny audyt strony internetowej, po wpisaniu strony przedsiębiorstwa narzędzia generuje raport oraz wynik analizy w postaci punktów.

Jeśli chodzi o content marketing świetnym kompendium wiedzy jak tworzyć wartościowe treści są artykuły na blogu kopywritingkourse. Jednym z najlepszych artykułów dostępnych na wyżej wymienionym blogu to artykuł jak tworzyć nagłówki, które sprzedają [6]. Artykuł świetnie opisuje mechanizm w jaki sposób tworzyć odpowiednie nagłówki. Dodatkowo w artykule wyróżniono schematy zdań, które mogą zostać wykorzystane w artykułach na blogu firmowym.

Kolejnym wartościowym artykułem jest post z pomysłami jak tworzyć nowe treści wraz z tytułami artykułów na bloga [7]. Artykuł również zawiera schematy gotowych zdań do wykorzystania do artykułów na firmowy blog. Przy tworzeniu treści również jest przydatna aplikacja BuzzSumo, która pomaga znaleźć pomysły na unikatowe treść poprzez dobór słów kluczowych.

Przy tworzeniu contentu przydatną koncepcją jest strategia VRIN [8], czyli tworzenie unikatowych i niepodrabialnych treści. Technika sprawdza się przy tworzeniu praktycznie każdego rodzaju artykułów. Poniżej przytoczono 4 główne zasady tej strategii:

  • Wartość, czyli tworzenie materiałów, które dostarczają wartość
  • Rzadkość, specjalność czyli tworzenie wyjątkowych materiałów specjalistycznych
  • Nie do naśladowania, czyli tworzenie materiałów, których nie się skopiować
  • Nie zastępowalność, czyli tworzenie materiałów, których nie da się zastąpić

Idealnym oprogramowaniem do stworzenia pierwszego bloga jest WordPress, z którego korzysta wielu blogerów. Silnik WordPress’a można praktycznie zainstalować na każdym serwerze, w internecie znajduje się masa darmowych motywów, które można wykorzystać na blogu. Dodatkowo oprogramowanie ma spore możliwości rozbudowy poprzez wtyczki, które łatwo można zainstalować.

Poniżej przytoczono kilka wtyczek, które znacząco poprawią działanie bloga:

  • WP-Optimize (wtyczka odpowiada za usprawnienie działania bazy danych)
  • Autoptimize (wtyczka odpowiada za przyspieszenie działania bloga)
  • Disqus Comment System (wtyczka odpowiada za system komentarzy na blogu).

Lepszą pozycje strony internetowej w wyszukiwarce przedsiębiorstwo może zbudować poprzez tworzenie oryginalnych treści, które nie są kopią innych treści. Mechanizmy skanujące Google wysoko pozycjonują oryginalne treści w wyszukiwarce. Oryginalność tekstu można zweryfikować narzędziem copyscape, które weryfikuje czy dany fragment tekstu jest zduplikowany.

Strategią, które używają specjalistyczne startupy jest szukanie potencjalnych klientów wśród użytkowników niszowych blogów, np. Noah Kagan, pracownik startupu Mint, który zajmuję się zarządzaniem gotówką szukał potencjalnych klientów w niszowych blogach, dzięki tej strategii udało się zebrać 40 000 klientów [9].

Przy tworzeniu postów na blog firmy przedsiębiorca może wykorzystać darmowe zbiory i kolekcje zdjęć, które można wykorzystać w artykułach. Przykładem takiego darmowego narzędzia jest Pixelbay. Zgodnie z artykułem Kreacja w marketingu [10]tworzenie contentu w postaci postów z grafiką lepiej wpływa na odbiór wśród użytkowników do których dociera coraz więcej postów, wiadomości itp.


Bibliografia

[1] Miotk A., Mierzalność działań online, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 125.

[2] Mazurek G., Zach K., Strategia i planowanie e-marketingowe, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 43.

[3] Gallo A., ROI w marketingu: powtórka najważniejszych wiadomości, https://www.hbrp.pl/b/roi-w-marketingu-powtorka-najwazniejszych-wiadomosci/PUqTaKPl8?NO_COOKIES=1 (dostęp 16.06.2019 r.).

[4] Szymański W., Pozycjonowanie stron internetowych (SEO), w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 246.

[5] Weinberg G., Mares J., Trakcja czyli złap przyczepność, Onepress, 2015, s. 113.

[6] Copywriting Headlines That Sell (with Templates & Swipe File), https://kopywritingkourse.com/copywriting-headlines-that-sell/

[7] Medhora N., Blog Post Idea Generator (100’s of Blog Post Ideas with Titles), https://kopywritingkourse.com/blog-post-idea-generator/

[8] VRIN SCORING – YOUR SUCCESS PREDICTION,  https://www.connormarkets.com/blog/2016/1/9/vrin-scoring-your-success-prediction

[9] Weinberg G., Mares J., Trakcja czyli złap przyczepność, Onepress, 2015, s. 13.

[10] Tokarz K., Kreacja w marketingu internetowym, Acta Universitatis Nicolai Copernici, ZARZĄDZANIE XLV – NR 1 (2018), 2018,.

Praktyczne wykorzystanie social media w firmie

Media społecznościowe są często wykorzystywane jako „dostarczanie” reklam użytkownikom zgodnie ze strategią marketingu efektywnościowego. We wpisie przytoczono najpopularniejsze i najważniejsze portale społecznościowe, które przedsiębiorstwo może wykorzystać tworząc strategie marketingową.

Przy tworzeniu strategii marketingowej w mediach społecznościowych zgodnie z zaleceniami z rozdziału Social media marketing [1] przedsiębiorstwo powinno wykonać analizę zgodnie z poniższymi punktami:

  • Analiza sytuacji wyjściowej przedsiębiorstwa
  • Zdefiniowanie celów uwzględniając kluczowe wskaźniki
  • Wybranie grup docelowych
  • Wybranie głównych komunikatów
  • Wybranie budżetu, harmonogramu
  • Działania
  • Ocena efektów

Facebook jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych, został założony w 2004 roku przez Marka Zuckerberga. W tej chwili praktycznie każda osoba ma konto na tym portalu społecznościowym. Warto zauważyć, że w tym serwisie użytkownicy są w stanie promować markę przedsiębiorstwa poprzez profil prywatny umożliwiając innym użytkownikom jego obserwowanie oraz poprzez profil publiczny, czyli stronę specjalnie do tego stworzoną.

Facebook posiada funkcjonalność tworzenia profili publicznych, czyli fanpage dla przedsiębiorstwa, osoby, itp. Strony publiczne idealnie pasują do promowania marki w internecie. Liczba fanów na facebook’u na fanpage’u nie powinna być celem samym w sobie bo to nie przekłada się na dodatkową wartość dla firmy [2].

Profil publiczny marki daje o wiele większe możliwości promowania swoich postów oraz administracja tym profilem pozwala wyciągnąć więcej danych do analizy, ponieważ jako administrator profilu publicznego użytkownik ma dostęp do większej ilości narzędzi, które pomagają w promowaniu marki. Istnieje korelacja między wizerunkiem marki w internecie a obecnością przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych i w internecie [3].

Dodatkowo wartością na tym portalu jest liczba użytkowników, warto zauważyć, że często rekruterzy przy zatrudnianiu, sprawdzają wcześniej profil danej osoby na facebook. Na tym portalu również są dostępne grupy tematyczne, w których można promować swoje usługi, np. programiści, którzy szukają zleceń są w stanie promować swoje usługi w grupach przeznaczonych dla programistów itp.

Poniżej przytoczono modele rozliczeń za reklamy jakie są wykorzystywane na powyższym portalu:

  • CPC (cost per click) – koszt za kliknięcie w reklamę
  • CPM (cost per mille) – koszt za 1000 wyświetleń reklamy
  • oCPM (optimized cost per mille) – zoptymalizowany koszt za 1000 wyświetleń reklamy, w tym przypadku firma może dokładniej zdefiniować ustawienia reklamy

Przy analizie profili publicznych, czyli np. stron przedsiębiorstw przedsiębiorcy są w stanie wykorzystać narzędzie Facebook Audience Insights (Statystyki grup odbiorców). Narzędzie pozwala przeglądać szczegółowe dane statystyczne strony np. kto odwiedza naszą stronę, polubienia odwiedzających użytkowników.

Przy tworzeniu reklam na portalu narzędzie jest idealne, bo pozwala na podstawie danych statystycznych stworzyć idealnego klienta oraz personę. Dzięki powyższym danym przedsiębiorca jest w stanie lepiej tworzyć następne kampanie marketingowe w tym serwisie np. firma, która sprzedaje szkolenia związane z produktywnością może skierować kampanie bezpośrednio do użytkowników, którzy lubią strony związane z produktywnością. Poniżej zamieszczono zrzut ekranu narzędzia.

Statystyki grup odbiorców

Kolejnym portalem społecznościowym pomocnym w tworzeniu strategii marketingowej w przedsiębiorstwie jest Instagram. Wyżej wymieniony serwis idealnie nadaje się do promocji oraz do promowania marki poprze influancera, czyli wpływową osobę, która jest w stanie wpływać na opinie innych użytkowników oraz posiada duży zasięg w danym serwisie. Instagram jest prostym portalem społecznościowym, na którym użytkownicy mogą umieszczać posty w postaci zdjęć. Instagram jest przykładem aplikacji odzwierciedlającej zmiany w społeczeństwie, obecnie żyjemy w czasach kultury obrazkowej.

Aplikacja o podobnym profilu co Instagram to Snapchat. Snapchat został założony w 2011 przez studentów uczelni Stanford (Evan Spiegel i Bobby Murphy). Aplikacja pozwala na nagrywanie krótkich filmów w postaci wspomnień i przesyłanie ich do znajomych lub umieszczanie ich na osi czasu w aplikacji, filmy są  dostępne przez 24 godziny, następnie są automatycznie usuwane. Warto zauważyć, że przesyłane filmy lub zdjęcia znikają po 10 sekundach od wysłania do kogoś znajomego. Aplikacja posiada potencjał marketingowy również jeśli chodzi o profile przedsiębiorstw.

Kolejnym medium społecznościowym jest serwis YouTube, który pozwala na umieszczanie filmów w internecie. Portal został założony przez Chad Hurley, Steve Chen oraz Jawed Karim. Zgodnie z informacjami z artykułu Wykorzystanie serwisu YouTube w kształtowaniu marki osobistej – wyniki badań [4] miliard użytkowników korzysta z portalu codziennie. Portal pozwala przedsiębiorstwom na utworzenie profilu firmy oraz na umieszczanie kampanii reklamowych w postaci filmów w internecie.

Influancer jest pojęciem nowym, wykreowanym w ostatnim czasie w związku z udostępnieniem serwisów, które pozwalają na łatwe dzielenie się treścią, postami i zdjęciami. Na tego typu serwisach łatwo jest kreować własny personal branding i markę swojej firmy.  Warto zauważyć, że użytkownicy o wiele bardziej ufają blogerom z którymi się utożsamiają, niż zwykłej reklamie [5].

Kolejnym portalem społecznościowym, na którym przedsiębiorstwo powinno posiadać konto jest Twitter. Portal pozwala na udostępnienie krótkich postów składających się tylko z 280 znaków, wcześniej 140 znaków. Twitter jest często wybieranym medium w polityce, wielu znanych polityków korzysta aktywnie z tego portalu, np. znany przedsiębiorca oraz obecnie prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump.

W tym serwisie również można zamieszczać zdjęcia i filmy, serwis pozwala na szybką komunikację ze swoimi obserwatorami, nie ogranicza zasięgów jak obecnie facebook, czyli po opublikowaniu każdy z obserwatorów widzi post autora. Twitter pozwala również na prowadzenie konwersacji ze swoich obserwatorami na bieżąco, każdy użytkownik widzi historię konwersacji z innymi obserwatorami.

Najpopularniejszym portalem na świecie dla profesjonalistów, przedsiębiorstw oraz osób szukających pracy jest Linkedin. Serwis w głównej mierze skupia się na networkingu, czyli budowaniu i utrzymywaniu swojej listy kontaktów biznesowych. Networking jest dobrym sposobem na poszerzenia swojego grona kontaktów, dodatkowo szukanie i nawiązywanie kontaktów pozwoli na poszerzenie zasięgu w serwisie.

Na tym portalu użytkownik może stworzyć profesjonalną wizytówkę firmy, opisać doświadczenie zawodowe, dodać unikalne umiejętności, opisać przebyte kursy oraz dodać listę znajomych, w skrócie Linkedin pozwala na stworzenie wirtualnego CV, które może być poparte rekomendacjami od byłych pracodawców, znajomych z pracy itp.

W dobie dostępu do szerokopasmowego internetu każdy, kto tworzy swoją markę osobistą  powinien posiadać konto na tym portalu. Dodatkowo tak jak w serwisie Twitter na Linkedin użytkownicy są w stanie pisać posty, prowadzić bloga itp. W kontekście tworzenia strategii marketingowej przedsiębiorstwa w internecie jest to obecnie jeden z najważniejszych portali. Dobrze uzupełniony profil pozwala na lepsze pozycjonowanie w serwisie. Na portalu warto zadbać o krótkie podsumowanie oraz krótki opis użytkownika, jak na poniższym zrzucie ekranu.

Wartością są również zrzeszone grupy profesjonalistów, które skupiają się na konkretnym temacie, przykładem takiej grupy są grupy programistów danego języka programowania, gdzie można znaleźć pracowników danej technologii oraz rekruterów, którzy często szukają nowych osób do projektów związanych z daną technologią.

Dodatkową wartością jest obecność rekruterów w serwisie. Prowadząc projekt rekrutacyjny użytkownicy mają dostęp do wielu zaawansowanych funkcji. Rekruterzy są w stanie znaleźć odpowiedniego kandydata szukając w wyszukiwarce np. po nazwach umiejętności, lokalizacji itp. Sami kandydaci również są w stanie zasugerować rekruterom chęć szukania pracy poprzez zaznaczenie odpowiedniej opcji w serwisie.

Narzędziem, które pozwala zarządzać profilami praktycznie w każdym portalu społecznościowym jest AgoraPulse. Aplikacja pozwala z poziomu jednego okna odpowiadać na komentarze użytkowników, zarządzać publikacją postów na portalach, itp. Z poziomu jednej aplikacji przedsiębiorca jest w stanie zarządzać komunikacja z potencjalnymi klientami co ułatwia prace oraz oszczędza czas. Poniżej zamieszczono zrzut ekranu aplikacji.

Agorapulse

[1] Lisowski S., Social media marketing, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Wydawnictwo Poltext, 2018, s. 365 – 381.

[2] Doligalski T., Modele biznesu w internecie, Wydawnictwo naukowe PWN, 2014, s. 163.

[3] Brzozowska-Woś M., Media społecznościowe a wizerunek marki, Zarządzanie i Finanse, R. 11, nr 1, cz. 1, 2013, s. 54.

[4] Grzesiak M., Wykorzystanie serwisu YouTube w kształtowaniu marki osobistej – wyniki badań, Marketing i Zarządzanie, nr 1 (47), 2017, s. 335.

[5] Wolska-Zogata I., Social media i nowy marketing w społeczeństwie konsumpcyjnym, Forum Socjologiczne, 9, 2018, s. 161.

Growth hacking – tipy, które musisz przeczytać

Dziś będzie krótki wpis o growth hackingu. Jedną z najważniejszych czynności na początku działalności jest budowanie newslettera, czyli listy mailingowej potencjalnych klientów. Przy tworzeniu mailingu warto sprawdzić, w jaki sposób mailing tworzą największe firmy na świecie, taka lista oraz wzory maili sprzedażowych są dostępne na stronie Email drips. Idealnym narzędziem na początek jest MailChimp, który jest darmowe i pozwala od początku tworzenia firmy budować listę mailową.

Sposobem na zwiększenie bazy listy użytkowników zastosowanie prezentu za zostawienie adresu mailowego użytkownika. Ten zabieg jest często stosowany na blogach, za zapisanie się do newslettera użytkownik dostaje na swoją skrzynkę pocztową prezent w postaci np. e-booka lub zestawienia w arkuszu kalkulacyjnym.

Przykładem przedsiębiorstwa w branży informatycznej, które wykorzystało tą strategie jest producent oprogramowania JBoss. Firma aby otrzymać dane kontaktowe potencjalnego klienta udostępniła dokumentację swojego oprogramowania za darmo w zamian za podanie danych kontaktowych, np. adresu email, dzięki tej aktywności przedsiębiorstwo mogło oszacować ilu użytkowników korzysta z oprogramowania.

Przedsiębiorstwo następnie zastosowało strategie weryfikacji leadów w postaci sprawdzania czy dany użytkownik kwalifikuje się jako docelowy klient, dzięki temu udało się sprzedawcom firmy po kontakcie z danym użytkownikiem sprzedawać płatny produkt 25% zdefiniowanym wcześniej użytkownikom.

Przykładem wykorzystania działań związanych z hakowaniem wzrostu jest Airbnb, które w początkowej fazie wykorzystało pewną zależność na zdobycie większej ilości użytkowników. Portal znalazł potencjalnych użytkowników na innym portalu ogłoszeniowym Craigslist poprzez zautomatyzowanie procesu rejestracji konta i automatycznego dodawania ogłoszenia z Airbnb w tym serwisie. Efekty były znakomite, co przedstawiają poniższe wykresy wzrostu liczby użytkowników w tym okresie.

Wzrost liczby użytkowników na miesiąc w Airbnb

Kolejnym aktywnością związaną z hakowaniem wzrostu jest studium przypadku Evernote. Firma tworzy oprogramowanie do tworzenia notatek dla użytkowników na wszystkich popularnych platformach. Twórcy aplikacji zdecydowali aby aplikacja była zawsze dostępna na praktycznie każdej nowej platformie, np. aplikacja była dostępna jako jedna z pierwszych w sklepie z aplikacjami App Store autorstwa Apple, również była jedną z pierwszych aplikacji zaprojektowanych bezpośrednio na iPad’a. Dzięki czemu aplikacja skorzystała na popularności nowej platformy i uzyskała popularność.

Strategia sprawdza się szczególnie w niszowych i wyspecjalizowanych startupach. Firma zastosowała tą strategie również w przypadku innych systemów operacyjnych, m. in.: najpopularniejszy obecnie system Google – Anrdoid, Blackberry, Kindle Fire itp. Pierwszeństwo w sklepach z aplikacjami pozwoliło Evernote rosnąć bardzo szybko i znaleźć dodatkowe źródło dystrybucji swojego oprogramowania. Poniżej zamieszczono zrzut ekranu aplikacji.

Ciekawym narzędziem wspomagającym działania związane z hakowaniem wzrostu są narzędzia do monitoringu sieci. Oprogramowanie pomaga śledzić wpisy w internecie po danej frazie, dzięki czemu przedsiębiorcy są w stanie szybko reagować na wzmianki o firmie, na opinie użytkowników zamieszczanie w internecie oraz przede wszystkim zwiększać sprzedaż.

Aplikacje pozwalają nam przedstawiać siebie w pozycji eksperta podczas dyskusji na forach i zwiększać zaangażowanie użytkowników, którzy są zainteresowani naszymi usługami lub produktami.

Kolejną strategią, która pozwala na zwiększenie sprzedaży są webinary (szkolenie video na żywo w internecie). Organizowanie webinaru pozwala przedstawić organizatora jako eksperta w swojej dziedzinie. Dodatkowo taka forma komunikacji pozwala dotrzeć do wcześniej określonej grupy odbiorców. Webinar również jest okazją do zaprezentowania oferty sprzedażowej.

Dobre wyniki sprzedażowe połączone są pośrednio z pojęciem lejka sprzedażowego, który jest dokładnie zdefiniowanym oraz ustrukturyzowanym procesem sprzedaży, który pozwala zdefiniować działania, które są niezbędne do pozyskania nowych klientów. Poniżej przytoczono grafikę przedstawiającą schemat lejka sprzedażowego:

Lejek sprzedaży

5 sposobów na Twoją markę osobistą

W dzisiejszych czasach na każdym kroku marki odgrywają ogromną rolę na konkurencyjnych rynkach, szczególnie silne marki osobiste, które są w stanie wygenerować wartość dla swoich klientów poprzez oferowane usługi lub produkty. Niezależnie od wcześniej opisanych strategii marketingowych marka osobista właściciela może pozytywnie wpłynąć na działania marketingowe przedsiębiorstwa w internecie.

W dobie internetu i ciągle rozwijającej się branży nowych technologii każdy z nas (szczególnie właściciel przedsiębiorstwa) powinien posiadać strategie oraz plan stworzenia swojej marki [1]. Temat marki osobistej jest ściśle powiązany z praktycznym wykorzystaniem mediów społecznościowych i marketingu internetowego w przedsiębiorstwie. Pojęcie marki osobistej zostało pierwszy raz użyte w artykule The Brand Called You [2] i było początkiem koncepcji marki osobistej [3].

W poniższych artykule przytoczono definicję marki osobistej oraz definicję personal brandingu [4]. Do szczegółowego zrozumienia znaczenia tych pojęć w pracy przedstawiono również szerszy kontekst powiązany z tworzeniem silnej marki osobistej oraz zarządzanie wizerunkiem. Warto podkreślić, że promowanie własnej marki osobistej zależy tylko i wyłącznie od osoby, która ma plan na siebie, swoją karierę oraz potrafi dobrze zarządzać swoim wizerunkiem.

Przykładem książki, w której znajdują się porady dotyczące kształtowania marki osobistej oraz marketingu jest książka Narzędzia tytanów Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych. W wyżej wymienionej książce przytoczono szereg porad, taktyk oraz strategii ludzi sukcesu, którzy zbudowali swoje przedsiębiorstwa lub odnieśli w życiu sukces. Książka została podzielona na trzy główne części dotyczące zdrowia, bogactwa oraz mądrości. W każdej części znajdują się wywiady, porady, praktyczne zasady jakie są stosowane przez ludzi sukcesu.

Jedną z porad zamieszczonych w książce jest uczestnictwo w jak największej liczbie spotkań w firmie. Porada została opisana przez Chrisa Sacca, który jest inwestorem oraz założycielem funduszu inwestycyjnego venture capital. Chris podczas pracy w Google jako szef działu przedsięwzięć specjalnych uczestniczył w spotkaniach firmy, nawet gdy nie był na nie zaproszony, po prostu oferował pomoc i tworzenie notatek dla innych osób.

W rozwijaniu swojej marki osobistej ciekawym spostrzeżeniem podzielił się znany przedsiębiorca i inwestor Peter Thiel. Przedsiębiorca sugeruje, że nie warto czekać z zaczynaniem przedsięwzięcia lub zmianą swojego życia [5], zmiana nie musi trwać długo, warto wziąć pod uwagę skróceniu okresu potrzebnego na dokonanie odpowiedniej zmiany.

Połączenie komplementarnych i kluczowych umiejętności pomaga w odniesieniu sukcesu. Scott Adams twórca komiksów o Dilbercie uważa, że nie trzeba być najlepszym na świecie w jednej dziedzinie, wystarczy być w grupie 25% ludzi najlepszych w kilku dziedzinach (dwie lub trzy) [6]. Połączenie poziomu mistrzowskiego z kilku dziedzin jest rzadkością i stanowi olbrzymią przewagę konkurencyjną na rynku. Szczególnie ważną umiejętnością jest przemawianie przed innymi. Warto zauważyć, iż znany inwestor Marc Andreessen uważa wyżej wymienioną taktykę za doskonały sposób na pozostanie CEO przedsiębiorstwa [7].

Przy tworzeniu marki osobistej pomaga również metoda Getting Things Done opracowana przez Davida Allena autora książki Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności [8]. Jedną z podstawowych zasad powyższej metodologii jest zasada 2 minut, która polega na niezwłocznie wykonywaniu czynności, które jesteśmy w stanie zrobić od razu i trwa to krócej, niż 2 minuty.

Kolejną zasadą opisaną w powyższej książce jest zasada tygodniowego przeglądu, czyli raz w tygodniu powinien być wykonywany przegląd zadań, które należy wykonać lub przydzielić do odpowiedniej kategorii. System pozwala na uporządkowanie wszystkich bieżących spraw i przeniesienie ich do odpowiednich kategorii. Założeniem GTD jest przeniesienie wszystkich myśli, celów, zadań do wykonania do systemu co pozwala zajmować się odpowiednimi działaniami w odpowiednim czasie. W innym przypadku sprawy są ciągle w tle i nie są widoczne postępy.

Aplikacja, która może być wykorzystywana do codziennego zarządzania tym systemem to Todoist w której użytkownik jest w stanie zapisać wszystkie swoje zadania i podzielić je na projekty. Wyżej wymieniona aplikacja idealnie wpisuję się w metodologie Getting Things Done. Program jest dostępny na wszystkich popularnych platformach oraz działa w przeglądarce internetowej. Podstawowa wersja aplikacji jest dostępna za darmo.

Technika, która również jest skuteczna i pomaga w sprawnym wykonywaniu zadań to technika Pomodoro, której autorem jest Francesco Cirillo. Technika polega na pracy w określonych ramach czasowych maksymalnie produktywnie, czyli praca jest podzielona na ramy czasowe (25 minut), po każdej sesji następuje 5 minut przerwy, natomiast po 4 sesjach 15 minut przerwy. W tej technice chodzi o maksymalne skupienie się na wykonywanym zadaniu przez 25 minut. Technika pomaga w skupieniu się i produktywnej pracy.

Budowanie pozycji eksperta, konsultacje oraz sposoby budowania marki osobistej w internecie

Poniżej przytoczono strategie tworzenia marki osobistej autora. Koncepcja opiera się na budowaniu pozycji eksperta w danej dziedzinie i jest powiązana ze zjawiskiem personal branding [9]. Bez ściśle zaplanowanej strategii nie da się zaplanować kolejnych etapów budowy marki osobistej na bardzo konkurencyjnym rynku pracy [10]. Jasna wizja powinna ułatwić drogę do celu. Po stworzeniu marki osobistej powinno zabrać się za tworzenie przedsiębiorstwa opartego na tej marce lub szukania sposobów na dostarczanie wartości swoim klientom poprzez monetyzacje własnej marki.

Tworzenie marki osobistej to skomplikowany i czasochłonny proces. Praca wymaga wielu wyrzeczeń oraz ogromnej ilości godzin poświęconej na szlifowanie swoich umiejętności, promowanie w internecie siebie oraz usług przedsiębiorstwa powiązanego z naszą marką.

W pierwszej kolejności powinno się budować pozycję eksperta w wybranej dziedzinie, zamiast skupiać się na zarabianiu. Na początku drogi powinno się przyjmować wszystkie propozycje współpracy i zlecenia, aby zbudować grono klientów i zdobyć niezbędne doświadczenie, które powinno procentować w przyszłości. Strona internetowa powinna być profesjonalną wizytówką twórcy, ponieważ może być jednym z pierwszych mediów, na jakie trafi użytkownik oraz potencjalny klient, który może być zainteresowany kontaktem z autorem. 

Inspiracją do stworzenia bloga internetowego, dzięki któremu marka osobista zostanie wzmocniona był blog tim.blog autorstwa Tima Ferrisa. Blog powinien być powiązany z główną działalnością lub działalnością, w której twórca będzie się specjalizował, budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie jest długim procesem.

1. Konsultacje

Idealnym sposobem na rozpoczęcie swojej działalności na podstawie stworzonego bloga są konsultacje w dziedzinie, w której jesteśmy ekspertami lub mamy doświadczenie. W związku z prowadzonym blogiem naszym czytelnikom łatwo ocenić czy nasze konsultacje będą użyteczne. Klienci płacą tylko i wyłącznie za poświęcony czas, konsultacje mogą być również testem danego modelu biznesowego i sprawdzeniem się w praktyce przed większą działalnością.

W tym celu należy na swojej stronie internetowej lub blogu dodać odpowiedni odnośnik w menu typu kontakt, gdzie użytkownicy będą mogli skontaktować się z nami poprzez dedykowany formularz na stronie. Konsultacje pozwalają na zebranie doświadczenia, znalezienie sylwetki idealnego klienta oraz przygotowanie pierwszej oferty handlowej naszych usług.

Konsultacje są również pierwszym krokiem do znalezienia odpowiedniego modelu biznesowego naszego przyszłego przedsiębiorstwa. Koncepcja modelu biznesowego została szczegółowo opisana w książce Tworzenie modeli biznesowych w podrozdziale tworzenie i dostarczanie wartości w przedsiębiorstwie przez Alexandra Osterwaldera.

2. Google, podpis mail

Warto również sprawdzić swoje imię i nazwisko w najpopularniejsze wyszukiwarce internetowej Google, czy po wyszukaniu naszego imienia i nazwiska nie ma na pierwszej stronie negatywnych informacji o nas, co może mieć wpływ na zmniejszenie szans na pozyskania nowych klientów lub partnerów biznesowych. Pierwsze wyniki wyszukiwania powinny podpowiedzieć z jakimi stronami, wynikami kojarzy się marka osobista sprawdzającego. Ważną strategią jest również umieszczanie podpisu w mailu z odnośnikami do swoich stron, to nic nie kosztuje, a jest kolejnym miejscem, gdzie jest dostępny link do naszej strony, bloga itp.

3. Blog, podcast

W kontekście strategii marketingowej dotyczącej praktycznego wykorzystania swojej marki osobistej w przedsiębiorstwie po zbudowaniu swojej pozycji w danej dziedzinie powinno się zacząć szukać sponsorów lub finansowania naszej dodatkowej działalności typu blog, podcast lub inne działania powiązane z content marketingiem. Ciekawą formą promocji własnej osoby są również podcasty, które pozwalają w formacie audio na swoim urządzeniu mobilnym promować własną osobę, swoje usługi, prowadzić wywiady ze znanymi gośćmi itp. Bariera wejścia w taką formę przekazywania wiedzy i wartości jest niska, wystarczy jedynie telefon komórkowy z odpowiednią aplikacją Anchor.

4. Kurs online

Kolejnym krokiem w budowie pozycji eksperta oraz w promowaniu swojej marki osobistej są kursy online, które pozwalają  umocnić pozycję w danej branży. Dodatkowo kursy online są dobrym źródłem dochodu, ponieważ raz zrobiony kurs można sprzedać wielokrotnie.

5. Firma

Kolejnym krokiem po stworzeniu marki osobistej jest tworzenie przedsiębiorstwa. Niezbędnym procesem na tym etapie jest testowanie i walidacja pomysłów biznesowych. Przed rejestracją przedsiębiorstwa pomysł powinno się sprawdzić, przetestować, zweryfikować docelowy rynek, potencjalnych klientów. Szczególnie powinno się wykonać dokładną weryfikację w wyszukiwarce Google czy dany pomysł istnieje, czy istnieje na niego popyt, czy ktoś już próbował stworzyć podobny projekt itp.

Przy testowaniu pomysłu warto szukać niszy, w której powinno się dostarczyć wartość klientom, czyli w tym przypadku pomocna jest strategia błękitnego oceanu [11]. Strategia polega na znalezieniu odpowiedniej niszy rynkowej dla swojej działalności i niestartowanie z działalnością na rynku pełnym konkurencji (czerwony ocean). Po przetestowaniu projektu kolejnym krokiem jest wybranie odpowiedniej nazwy dla swojego projektu oraz wybranie odpowiedniej nazwy domeny internetowej, która jest powiązana z nazwą.

Ciekawym pojęciem opisanym w książce Narzędzia tytanów w testowaniu pomysłów biznesowych jest technika opisana przez Marca Andreessena, który jest przedsiębiorcą, inwestorem oraz założycielem funduszu inwestycyjnego venture capital Andreessen Horowitz.

Technika polega na tworzeniu specjalnej drużyny w funduszu, która weryfikuje czy w dany pomysł, przedsiębiorstwo powinno zainwestować. Inni członkowie zespołu w funduszu celowo szukają wad i poddają próbie potencjalny najlepszy pomysł inwestycyjny. Jeśli pomysł przedstawiony przez jednego członka zespołu uda się obronić i przejdzie pozytywną weryfikację, cały zespół decyduje się na inwestycje.


Bibliografia

[1] Wojtaszczyk K., Maszewski F., Różnorodność zarządzania marką osobistą, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 349, 2014.

[2] Peters T., The Brand Called You, Fast Company, No. 10, 1997, s. 83–90.

[3] Walczak-Skałecka A., Granice pojęcia „marka osobista”, Annales I – Philosophy and Sociology, Vol 43, No 1, 2018.

[4] Schawbel  D., Personal branding 2.0 Cztery kroki do zbudowania osobistej marki, Helion, 2012, s. 18.

Zach K., Personal branding, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018.

[5] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, op. cit., s. 284.

[6] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, MT Biznes, 2011, s. 325.

[7] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, op. cit., s. 325.

[8] Allen D., Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności Wydanie II, Onepress, 2016.

[9] Malinowska-Parzydło J., Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą, OnePress, 2015, s. 19.

McNally D., Speak D. K., Be Your Own Brand, Berrett-Koehler Publishers, 2003, s. 4.

[10] Wojtaszczyk K., Maszewski F., Różnorodność zarządzania marką osobistą, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 349, 2014.

[11] Chan Kim W., Strategia błękitnego oceanu, MT Biznes, 2005.

Rola marki osobistej i wspólnika w tworzeniu wartości

Każdy przedsiębiorca, aby odnosić sukcesy, powinien dostarczać unikalną wartość swoim klientom. Opisanie dostarczenia wartości idealnie odzwierciedla koncepcja modelu biznesowego [1] opisana przez Alexandra Osterwaldera, strategia pozwala na szybkie zdefiniowanie, w jaki sposób pomysł biznesowy będzie dostarczał wartość swoim klientom oraz pozwala na kartce papieru ocenić całą koncepcję biznesową.

Inną podobną koncepcją, która przydaje się w definiowaniu unikalnej wartości dla klientów, jest metodologia Lean Startup [2] opisana przez przedsiębiorcę Erica Riesa, który prowadzi blog theleanstartup. Koncepcja pozwala zminimalizować ryzyko niepowodzenia projektu poprzez zastosowanie minimum viable product (MVP), czyli zbudowanie minimalnie wartościowego produktu, który pozwoli wystartować i zweryfikować dostarczanie wartości swoim klientom. Dodatkowo metoda pozwala na zaoszczędzenie dużych wydatków, które zostałyby poniesione w przypadku wprowadzenia na rynek pełnowartościowego produktu bez zweryfikowania hipotezy.

Rola marki osobistej i wspólnika w tworzeniu wartości

Ciekawą strategią zwiększenia rentowności w przedsiębiorstwie jest zwiększenie cen produktów lub usług. Wiele nowopowstałych firm w Stanach Zjednoczonych sprzedaje swoje produkty w niskiej cenie, aby były szeroko dostępne. Niestety taka strategia zdaniem Marca Andreessena nie sprawdza się w długotrwale [3]. Zdaniem inwestora wiele problemów związanym z rentownością firmy wynika wprost z wyboru niskich cen za produkty lub usługi. W tworzeniu wartości podejście do porażki jest równie istotne co generowanie przychodów w przedsiębiorstwie. Według przedsiębiorcy Petera Thiel’a porażka jest nieprzydatna i nie ma żadnej wartości dodanej [4].

W pierwszym etapie budowy przedsiębiorstwa i kształtowania strategii marketingowej warto znaleźć wspólnika i partnera biznesowego o komplementarnych umiejętnościach względem naszych, np. gdy przedsiębiorca ma umiejętności marketingowe warto poszukać partnera, który zna się na technologii, potrafi stworzyć oraz zaprogramować wizję biznesową, czyli inaczej mówiąc partnera, który posiada umiejętności techniczne.  

Wartością dodaną przy tworzeniu projektu w taki sposób jest wzajemne uzupełnienia się przy dostarczaniu wartości dla potencjalnych klientów. Na etapie definiowania modelu biznesowego warto zadbać o umowę założycielską, czyli founder agreement. Umowa powinna zabezpieczać interesy partnerów przed startem projektu.

Dodatkową możliwością przy definiowaniu umowy założycielskiej jest skorzystanie z metody utworzenia specfunduszu [5] zdefiniowanego przez Mike’a Moyer’a. Metoda polega na dostosowaniu przyszłych udziałów potencjalnych wspólników w nowym projekcie. To forma zabezpieczenie podobnie jak umowa założycielska przed przyszłymi kłótniami w projekcie, w skrócie w tej koncepcji następuje teoretyczne podzielenie przyszłych udziałów w projekcie na podstawie włożonego wkładu własnego każdego ze wspólników.

Potencjalnego wspólnika oraz partnera biznesowego o komplementarnych umiejętnościach do naszych można znaleźć na wielu grupach na portalach społecznościowych, np. na Facebooku.

W kontekście budowy marki osobistej i strategii marketingowej przedsiębiorstwa technologia blockchain w dzisiejszych czasach odgrywa coraz większą rolę. Technologia blockchain jest łańcuchem bloków, którego nie da się złamać, dosłownie jest to cyfrowa technologia oparta na kryptografii, która pozwala na przekazywanie i przechowywanie wartości w cyfrowym świecie.

Łańcuch bloków oparty jest na księdze głównej, na której znajdują się bloki informacji, czyli cała historia transakcji, która jest dostępna w całej sieci, każda kopia transakcji jest dostępna na każdej stacji podłączonej do sieci. Każdy blok oparty jest na technologii peer-to-peer (p2p), w której każdy podłączony komputer może odbierać i wysyłać dane. Blockchain przeznaczony jest do obsługi transakcji w świecie cyfrowym, technologia pozwala na przekazywanie wartości.

Wiele kryptowalut opiera się na technologii blockchain, kryptowaluta to elektroniczna kryptograficzna waluta, która w swoim zapisie jednostkowym zawiera informacje jaką stanowi wartość. Przykładem najpopularniejszej kryptowaluty jest Bitcoin, który powstał w 2009 roku i został stworzony przez Satoshi Nakamoto. 

W kontekście marki osobistej ciekawym pojęciem są tokeny personalne oparte o technologie blockchain. Tokeny są jednostkami wydanymi w postaci kryptowalut zarządzanymi przez twórcę lub osobę, która taki token wydała. Tokeny są formą inwestowania w danego twórcę. Token może pełnić funkcję tj.: środek płatniczy lub punkt lojalnościowy, który można wymienić na produkty danego twórcy. Przy dużej popularności twórca jest w stanie wygenerować wartość dla swoich fanów, inwestorów.

Znany przedsiębiorca Gary Vaynerchuk jest idealnym przykładem osoby, która dzięki stworzonej marce osobistej była w stanie zbudować kilka dobrze prosperujących firm, które odniosły ogromny sukces. Termin Ekonomia wdzięczności [6] zdefiniowany przez Gary’ego odnosi się do dostarczania wartości swoim klientom w postaci darmowych klipów video, usług, artykułów, następnie poproszenie ich o kupienie własnego produktu. Im więcej klienci otrzymują wartości, tym chętniej będą w stanie zapłacić za wytworzone autorskie produkty.

Na podstawie stworzonej wcześniej marki osobistej należy budować przedsiębiorstwo, taka strategia jest łatwiejsza, gdyż mamy już określony zasięg oraz znamy swojego idealnego klienta. Poniżej przytoczono kilka marek osobistych i firm, które zostały zbudowane na podstawie marki osobistej.

Pierwszym przykładem powinien być Steve Jobs twórca Apple jednej z największych firm technologicznych na świecie. Firma Apple Company została zbudowana w ubiegłym wieku przez Steve Jobs razem ze Steve’em Wozniakiem w garażu rodziców. Marka osobista, jaką zbudował Steve Jobs jest niepodważalna.

Dzięki charyzmie i determinacji Steve’a Jobsa powstało wiele innowacyjnych technologii. Dzięki przedsiębiorcy udało się ponownie zdefiniować użyteczność w urządzeniach typu iPhone, iPad czy iPod. Podejście do perfekcjonizmu i prostota swoich produktów w Apple zmieniło całkowicie sposób projektowania urządzeń, wiele firm po wprowadzeniu pierwszego tabletu i pierwszego telefonu z dotykowym ekranem bez rysika wzorowało się na Apple.

Ciekawostką związaną z logo firmy Next założonej przez Jobsa po wyrzuceniu z Apple jest wykonanie zlecenia projektu logo przez znanego projektanta Paula Randa, który stworzył m.in.: logo firmy IBM. Po odejściu z Apple Steve Jobs chciał mieć najlepsze logo, na jakie może sobie pozwolić, więc poprosił o kilka opcji wyżej wymienionego projektanta, ten natomiast odpowiedział, że rozwiąże ten problem i przygotuje najlepiej jak potrafi tylko jedną opcję, następnie to logo zostanie wykorzystane lub nie. Cena za usługę została ustalona na 100 000 $. Projektant przygotował logo w ciągu dwóch tygodni, Jobs był zachwycony, następnie stwierdził, że Rand jest świetnie przygotowanym profesjonalistą [7]. Sposób działania projektanta jest idealnym przykładem stworzenia silnej marki osobistej, która pozwala dyktować swoje warunki na rynku.

Kolejnym przykładem znanej marki osobistej jest przedsiębiorca, innowator, twórca firm PayPal, Tesla, SpaceX – Elon Musk. Dzięki silnej marce osobistej przedsiębiorcy udało się zbudować kilka innowacyjnych firm w Dolinie Krzemowej. Idealnym przykładem jest firma Tesla, która produkuje elektryczne samochody, projekt jest przykładem innowacyjnego przedsięwzięcia, które pozwoliło wyznaczyć nowe standardy w branży motoryzacyjnej.

Przedsiębiorca ma ogromną wiedzę na temat fizyki. Elon Musk zbudował markę osobistą na projektach, które odniosły ogromny sukces. Kolejnym innowacyjnym projektem w branży kosmicznej jest firma SpaceX, której głównym celem jest kolonizacja Marsa. Dodatkowo firma zajmuję się projektem Starlink, czyli stworzeniem szerokopasmowego internetu dostępnego na całym świecie. Przedsięwzięcie polega na umieszczeniu na orbicie własnych satelit, które w przyszłości powinny dostarczyć dostęp do internetu na całej planecie.

Warto zauważyć, iż obecnie nie ma na świecie przedsiębiorcy, który z większym rozmachem zmienił i dokonał rewolucji w tylu branżach. Elon Musk obecnie jest inspiracją dla wielu przedsiębiorców na całym świecie.


Bibliografia

[1] Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych, Onepress, 2012.

[2] Ries E., Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek, Onepress, 2012.

[3] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, MT Biznes, 2011, s. 216.

[4] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, MT Biznes, 2011, s. 284.

[5] Moyer M., Dzielenie tortu jak rozdysponować udziały w bezkosztowym start-upie, Helion, 2016, s. 51.

[6] Vaynerchuk G., Ekonomia wdzięczności, OSMPOWER, 2017.

[7] Isaacson W., Steve Jobs, s. 276.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wpisy dostarczyły Ci wartość. Bardzo dziękuje Ci za przeczytanie i poświęcony czas.

Poprzedni artykuł

Lista miejsc, gdzie rozwiniesz swoje umiejętności techniczne w IT

Następny artykuł

Baza wiedzy w IT i koniec pewnego etapu